Gymtime ♡ En zo veranderde ik in een ochtendsporter

Gymtime ♡ En zo veranderde ik in een ochtendsporter | Freud and Fries

❝Er gaat namelijk een zin uitgesproken worden
die nog nooit is uitgesproken

Wie kent Hans Teeuwen nog en zijn cabaretshow “Dat Dan Weer Wel”? In de brugklas zaten een vriendinnetje en ik achter twee jongens die vrijwel de gehele tekst kenden en dagelijks stukken eruit citeerden, zodat ik uiteindelijk besloot de cd’s te kopen en thuis te luisteren.

Het eerste nummer op de tweede cd ging over een uniek zin. Een zin die nooit eerder zou zijn uitgesproken. Vandaag heb ik ook zo’n zin. Zo’n nog-nooit-eerder-uitgesproken zin en het is niet eens zo’n ingewikkelde. Nou, komt ‘ie dan.

Om stipt zes uur met je blije bakkes in de gym staan.

Want ja, ik bén een ochtendmens. Maar zo’n ochtendmens?

Toch stond ik in de afgelopen weken om stipt zes uur met míjn blije bakkes in de sportschool. Niet deze ochtend, want op maandag is de gym pas om 7 uur open (en dat heb ik geweten die allereerste keer dat ik voor een donker gebouw stond met een kleine scoop preworkout in mijn lichaam), maar op andere werkdagen gaat mijn wekker om 05.40 uur.

Een ver-van-mijn-bed-show (niet letterlijk dus), dat is wat ik altijd had gedacht over extra vroeg opstaan voor een ochtendworkout; iets waar ik de energie niet voor zou hebben. In het weekend ga ik vrijwel nooit voor tienen trainen, al ben ik natuurlijk al wel ruim ervoor wakker (en heb ik mijn hele huis gepoetst en de boodschappen gedaan). Ik ga echter nooit eerder omdat ik dan het gevoel heb dat mijn lichaam nog te slap(erig) is en ik dus nooit het gewicht kan tillen wat ik in de avond wel kan. Maak nu van al die tegenwoordige tijd maar verleden tijd, want inmiddels weet ik “beter”. Sterker nog, ik heb zelfs al wat PR’s gezet en heb het gevoel dat ik ook de komende tijd daar nog voldoende energie voor ga hebben.

Ik ga je vertellen waarom ik (nu) graag in de ochtend sport en waarom jij dit ook wel eens zou kunnen proberen. Of doe je het al?

Meer tijd in de avond

Waar ik normaal na mijn werk nog door ging naar de sportschool en vervolgens pas om acht uur of zelfs half negen thuis kwam, heb ik nu na mijn werk direct zeeën van tijd. Tijd voor vrienden, tijd voor etentjes, tijd voor terrasjes, tijd voor een borrel na het werk, tijd voor de hele avond op de bank voor de tv. Doordat het in de ochtend ook nog eens rustiger is en apparaten en rekken niet bezet zijn, verlies ik in de ochtend minder tijd dan dat ik in de avond erbij krijg.

Wat hiervoor telkens gebeurde was dat ik al de hierboven genoemde dingen óók nog in de avond wilde doen. Wat er dan vaak toe leidde dat mijn bedtijd steeds meer opschoof naar later zodat ik ’s ochtends extra moe was.

Rustiger in de gym

Wie gaat er nu om zes uur in de sportschool staan?! Gelukkig denkt vrijwel iedereen dat. Wat, zoals ik hierboven al zei, betekent dat het ’s morgens vroeg nog hartstikke rustig is en ik alle apparaten voor mezelf heb. Chestday op maandag? Kan gew – oké, slecht voorbeeld aangezien de gym op maandag dan weer niet open is. Happy Humpday op woensdag? Kan gewoon! Buiten één à twee bouwvakkers en drie huismoeders op de crosstrainer is er in de ochtend nog maar weinig te doen.

Geen avondeetbuien

Het enorme gat tussen mijn laatste maaltijd op werk (ergens tussen 14 en 16 uur, afhankelijk van drukte met cliënten) en mijn avondeten (pas na mijn training) is verdwenen. Ik kan nu direct nadat ik uit werk thuis kom (zo rond 18 uur) mijn avondeten klaar hebben staan. Niet alleen is het fijn om op een normaal tijdstip te eten, het voorkomt (merk ik nu) ook dat ik in de avond doorsla. Aangezien ik dan zo lang niets gegeten had en dan ook nog eens flink gesport, had ik om half negen een gigantische honger. Die was niet meteen verdwenen na mijn avondeten (want dat had eerst tijd nodig om te zakken), maar ondertussen zat ik toch alweer aan mijn schaaltje yoghurt. Twee, drie, vier – ja.

Weg middagdip!

Ik had eigenlijk verwacht dat ik een veel ergere dip zou krijgen in de middag. Normaal heb ik zo ergens halverwege de middag wel een energiedip en pak ik nog snel wat te eten. Nu ik eerder wakker ben en op een gegeven mijn preworkout (die ik nu wel weer pak bij mijn ochtendtraining) uitgewerkt is, verwachtte ik dat deze wel binnen zou komen, maar het tegendeel is waar: ik heb echt tot de avond nog energie. Doordat ik bij thuiskomst ook direct mijn avondeten kan maken, trekt dit zelfs nog even door tot de avond. Meestal maak ik dan nog even een avondwandelingetje in het park om mijn dag lekker af te sluiten.

Frisser opstaan

Oké, wellicht niet het opstaan, maar wél wanneer ik klaar ben met mijn training en gedoucht en wel op mijn fiets stap. Ik voel me echt tien keer energieker wanneer ik naar mijn werk ga nu ik er al een actieve ochtend op heb zitten en me gedoucht heb (normaal ben ik meer een avonddoucher). En met die vrijgemaakte endorfientjes heb ik ook veel meer zin om de rest van de dag door te komen. Heerlijk!

Gemotiveerder opstaan

Geloof het of niet, maar ik spring nu werkelijk elke (sport)ochtend uit bed. Vooruit, de allereerste seconde dat mijn wekker me uit mijn slaap rukt, denk ik wel: “neeeeeeee…” maar de volgende seconde sta ik naast mijn bed, waar ik op eerdere werkdagen nog net iets langer bleef hangen. Hoe leuk ik mijn werk ook vind, ik sta ’s morgens echt niet te springen erheen te gaan. Maar een goede training erdoorheen knallen? Daar ben ik wél echt voor in. Daar mag je me (blijkbaar?) wel voor wakker maken.

Meer waardering voor “uitslaapdagen”

Opeens is mijn normaal gesproken “zwaarste” dag van de week (wanneer ik op een andere locatie moet werken en dus een eerder mijn bed uit moet) mijn uitslaapdag geworden. Op sportdagen sta ik om 05.40 uur op, op mijn Apeldoorn-dag gaat mijn wekker “pas” om 06.15 uur. Yes, dat is dan opeens uitslapen!


Heel wat voordelen, als je het mij vraagt, en eigenlijk maar heel weinig nadelen aan deze switch. Behalve natuurlijk dat ik wel vroeger mijn bed uit moet en ik nog niet helemaal het ritme van ook op tijd naar bed gaan te pakken heb. Maar dat komt wel. Ik ga maar kijken of ik het volhoud.

Nu heb ik wel het geluk dat mijn sportschool op de meeste dagen 24 uur open is zodat ik er ook daadwerkelijk al om 6 uur kán staan. Is het bij jou ook mogelijk om in de ochtend te gaan sporten? Of beschouw jij jezelf toch meer als een avond- (of juist middag-)sporter?

MEER LEZEN? VOLG FREUD AND FRIES OOK OP FACEBOOK OF INSTAGRAM OM OP DE HOOGTE TE BLIJVEN!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *