Travel ♡ Bangkok: De begrafenis

Travel ♡ Bangkok- De begrafenis | Freud and Fries

Het was een zwarte dag. Het was een dag van rouw. De komende dagen zouden in het teken staan van de begrafenis van Koning Bhumibol, Rama IX, de voormalige koning van Thailand die een jaar geleden (op 13 oktober 2016) was overleden. Deze week stond in teken van zijn begrafenis en ik bevond me er middenin.

Na een misselijkmakende nachtrit met de bus kwam ik ‘s ochtendsvroeg aan in Bangkok met nog geen idee hoe ik in het centrum zou komen. Ik had vooraf bedacht dat ik misschien best kon lopen, maar toen ik zag hoeveel kilometers er tussen mij en de stad lagen, schreef ik dat maar meteen af. Zeker met die zware backpack op mijn rug. Een optie was de taxi, maar die bleken minimaal 300 baht te vragen, iets wat ik veel te duur vond voor deze afstand. Hun reden was dat ze niet direct naar de stad konden rijden (daar kwam ik ook pas later achter), maar een detour zouden moeten maken. Ik probeerde nog wat te regelen met andere reizigers, maar de meesten moesten juist bij het vliegveld zijn. Uiteindelijk nam ik een lokale bus (voor slechts 13 baht) richting de stad. En daar bleek je inderdaad niet erg ver te kunnen, want vóór de brug die de stad in ging, werd ik gedropt. Nu moest ik verder lopen.

Gelukkig droeg ik – bij toeval – iets zwarts vandaag, zodat ik niet erg opviel tussen de rest van de bevolking (huidskleur en haarkleur daargelaten). Bizar om zo’n enorme straat met meerdere banen helemaal leeg en verlaten te zien, of in ieder geval leeg van auto’s. In stromen mensen liepen we over de brug, werden nog ergens gecontroleerd (ik hoefde alleen mijn paspoort te laten zien, geen controle van mijn tassen, thank God) en zo kon ik door naar Khao San Road. Ik had een hostel daar op het oog, maar moest eerst zelf nog een hele detour maken omdat de straten volledig bezet waren door de bevolking en enorme boeketten en stukken bloemen.

Treurig, maar ergens ook prachtig om hier te zijn.

Travel ♡ Bangkok- De begrafenis | Freud and Fries

Mijn hostel was helaas al volgeboekt – en zo, volgens hen, ook elk ander hostel hier in de buurt – dus besloot ik op zoek te gaan naar iets wat verder van Khao San af lag en wat dichterbij de treinen terug naar het vliegveld. Eerlijk gezegd maakte het me ook allemaal niet zoveel meer uit, ik had toch al geen idee meer wat ik deze dagen nog wilde doen. Dat is denk ik ook weer het vervelende aan het eind van een reis: als je eenmaal de einddatum ziet naderen, wil je ook weer terug en heb je ook het idee alles wel gedaan te hebben. Ik in ieder geval.

Ik liep door naar het Been Hostel, checkte in en ging vervolgens op zoek naar een lunchplek, richting Lumphini park. Ik vond een plek waar ik voor nauwelijks geld drie grote opscheplepels met verschillende bijgerechten bij mijn rijst kon kiezen en genoot hiervan aan een simpel tafeltje. Vervolgens ging ik door naar het park, op zoek naar de outdoor gym, maar dit bleek een flinke tegenvaller. Hier zag ik mezelf niet sporten. Maar al gauw had ik een nieuw doel voor ogen: Fitness First.

Fitness First bleek echt een GEWELDIGE gym te zijn, waar ik drie dagen gratis mocht sporten (ze hadden verder namelijk alleen maar abonnementen van een paar maanden; wat overigens nog steeds niet duur zou zijn) en de sportschool was werkelijk geniaal. Ze hebben werkelijk alles wat je maar kan wensen, van verschillende gedeeltes voor krachttraining, kickboksen, free weights en verschillende groepslessen. Handdoeken zijn inclusief, er is een douche en goede lockers. Ik ben uiteindelijk maar één dag geweest, maar dat was alleen omdat het nog best een stuk lopen was en tijdens de begrafenis de openingstijden wat aangepast waren.

Na een fijne gymsessie ben ik weer teruggegaan, heb ik nog wat gegeten en ben door de shoppingmalls gaan wandelen. De volgende dag was ik erg moe en heb lang in het hostel rondgehangen, heb mijn was gedaan in hun eigen wasmachine en vervolgens richting het centrum gewandeld om iets mee te krijgen van de begrafenis.

Heel bizar is dat en ergens voel je je ook wat misplaatst, als je daar loopt tussen een hele stoet van zwartgeklede mensen. Bijzonder om hier bij te zijn, al is het puur toeval dat ik rond deze tijd mijn vlucht heb geboekt. Nog nooit eerder heb ik zoveel mensen massaal zien rouwen om de dood van hun koning. Ik kan het me hier in Nederland nauwelijks voorstellen.

Travel ♡ Bangkok- De begrafenis | Freud and Fries

Onderweg terug naar het hostel begon het weer flink te regenen zoals dat alleen in Thailand kan en ontdekte ik dat ik de vorige dag wat eten had moeten inslaan. Alle 7-Elevens waren gesloten en geen restaurant was open. Na voor mijn gevoel oneindig lang doorgelopen te hebben vond ik een kleine stand waar ik kipvleugeltjes en Thaise worstjes op een stokje kon kopen en bleek een foodstand in de buurt van mijn hostel geopend te zijn, waar toch nog even een pad thai wist te scoren.

Daarnaast bracht ik ook nog een bezoekje aan de bioscoop, waar ik de film Breathe zag. Mocht je besluiten ook een bezoek te brengen aan Scala Theatre (erg goedkoop!) dan raad ik je wel aan wat warmers te dragen. Ikzelf ging in T-shirt en korte broek en ik heb het echt vreselijk koud gehad. De airco draait flink en met weinig kleding is het gewoon oncomfortabel om daar te zijn. Wel een aparte ervaring om mee te maken is dat er vooraf aan de film een eerbetoon aan de koning plaatsvindt, waarbij iedereen moet gaan staan terwijl een filmpje over hem wordt afgespeeld.

Aan al het goede komt een eind. En hoewel mijn reis in Thailand een reis van ups en downs was, kijk ik er 100% positief op terug. Misschien is dat iets wat bij elke reis gebeurt, maar in ieder geval heeft het me wel het gevoel gegeven dat ik vaker dit soort tripjes wil maken. Mijn laatste dag in Bangkok besteedde ik nog aan een oliemassage en het laten doen van mijn nagels en kocht ik voor het eerst spring rolls, die vreselijk lekker bleken te zijn.

Travel ♡ Bangkok- De begrafenis | Freud and Fries

Ja, en toen bevond ik me toch eindelijk op het vliegveld van Bangkok om mijn reis terug naar Nederland te maken. Daar zou ik worden opgewacht door mijn ouders, inclusief winterjas, want ik moest ineens wel flink wat graden terug.

WIL JE VANAF HET ALLERBEGIN LEZEN, CHECK DAN HIER: Dag 1 in Bangkok!

MEER REISVERSLAGEN OF JUIST OP ZOEK NAAR RECEPTEN EN FITNESS? VOLG FREUD AND FRIES OOK OP FACEBOOK OF INSTAGRAM OM OP DE HOOGTE TE BLIJVEN!