Dit is misschien wel de reden dat jij naar chocolade grijpt

Meal prep and chill | Freud and Fries

… of, de reden dat meal preppen wél een goed idee is.

Wanneer ik mijn klanten voorstel om hun eetdagboek vooruit te plannen, stuit ik negen van de tien keer op grote weerstand.

❝Dat kan ik niet. Ik wil me niet vastleggen.
❝Niets voor mij, hoor! Ik weet nooit van tevoren wat ik ga eten.
❝Ik houd niet van verplichtingen.

Een weerstand die mezelf niet onbekend is, overigens, want de eerste keer dat ik over mealpreppen of mijn maaltijden inplannen nadacht (en dat was dan ná de tijd dat ik er überhaupt niet over wilde denken), huiverde ik ook bij de gedachte iets te moeten vastleggen, een soort eentonigheid en niet meer gewoon lekker te doen waar ik zin in had. Het zou me de neus uitkomen, zoals havermout en Brinta me op een gegeven moment ook de neus uitkwam nadat ik het dagen en dagen na elkaar at. Maar ach, tegenwoordig zie je daar weer niets van.

Er is echter een reden dat (vooruit) plannen wordt aangeraden en nadat ik deze podcast door Stephan Guyenet – over overeating, fat mass regulation and energy homeostasis – hoorde, besefte ik inderdaad de waarheid achter dit advies. Iets wat ik dus graag met jullie wil delen (maar je kunt natuurlijk ook gewoon naar de podcast luisteren).

Gemakzucht

Wat zijn wij mensen uiteindelijk maar luie wezens. We zijn voortdurend op zoek naar manieren om het onszelf makkelijker te maken – en terecht, in deze maatschappij waarin alles snel-sneller-snelst moet gaan. Niet voor niets zijn de magnetronmaaltijden populair, gebruiken we een stofzuiger in plaats van een bezem en pakken de auto waar je ook best de fiets had kunnen pakken. Niet altijd de meest “gezonde” (fitte) keuzes, maar ondanks dat sommigen er tegen (blijven) gaan, blijven we ook altijd een beetje neigen naar de beslissing die ons het minst energie gaat kosten.

Nogmaals, terecht! Evolutionair gezien is dat ook gewoon de juiste keuze. Om te overleven moet je soms snel handelen, je gaat geen lange tochten naar een andere, ver gelegen regio maken om daar je vlees te vinden als er net buiten je grot een kudde schapen (oké, geen schapen, kies maar een ander dier) loopt. Die lange tocht ga je alleen aan als het voedsel in je omgeving echt schaars is en er geen andere (betere, simpelere, makkelijkere) keuze voorhanden is.

Als ik naar mezelf – en het hier-en-nu dus – kijk, zie ik hetzelfde gedrag. Inderdaad, ik ga niet naar een ander land om mijn biefstukje te halen. Ik haal het gewoon hier bij de plaatselijke supermarkt. Ik ga nog zelfs niet naar de supermarkt verderop – zelfs al vind ik ‘m daar lekkerder – tenzij ik er toevallig langskom wanneer in naar de sportschool fiets. Gemakzucht. Niet te veel moeite doen. Het moet me vooral niet te veel energie kosten.

Sinaasappel of chocolade

Zelfs dichter bij huis – ik bedoel: thuis – zie ik eenzelfde soort gedrag. Als ik moe en hongerig thuiskom en kan kiezen tussen een sinaasappel of een blok chocolade, dan kies ik het laatste. Niet eens omdat ik chocolade zoveel lekkerder vind dan een sinaasappel, maar vooral door dat stukje gemakzucht. Mijn stukje chocolade ligt namelijk in een opengescheurde verpakking in de koelkast. Mijn sinaasappel ligt ongepeld in de fruitmand. Vijf seconden versus een minuut. Ik kies voor de snelle optie.

Tegenwoordig zijn mijn snelle opties “helaas” vaak ook geen snelle opties meer. Niet nu mijn katten koelkasten, prullenbakken (oké, ik eet dus niet uit prullenbakken; dit is puur ter illustratie) en kasten opentrekken en alles in mijn huis ofwel is beveiligd met een kinderslot (jup), ofwel is afgeplakt met tape. Enkele dagen terug trof ik mijn diepvries geopend aan en Loki probeerde juist een bevroren kip uit de lade te trekken (écht, jongens… katten. Al schijnt het alleen de mijne te zijn).

Een fatsoenlijke maaltijd koken vergt meer tijd dan een opwarmmaaltijd in de magnetron schuiven. Verse groenten in stukjes snijden kost meer energie dan een pizza bestellen (het bezorgen duurt misschien wat langer maar buiten de irritatie kost het nog altijd minder energie). Zeker wanneer je thuiskomt na een zware werkdag, schooldag of training – of wat ook, het was in ieder geval zwaar en uitputtend – is het zoveel fijner wanneer je snel iets kunt pakken dan wanneer je daarvoor nog allerlei handelingen moet verrichten.

Maak “gezond” de makkelijke keuze

Nu komt hier dus de meal prep of maaltijdplanning als belangrijke figurant in je dagelijkse leven. Als het voedsel wat je eigenlijk had willen vermijden (in mijn geval dus dat stuk chocolade, maar het kan ook iets zijn waarin je steeds blijft doorschieten, zoals bij mijn cottage cheese-obsessie) wat meer uit zicht ligt, maak je het jezelf al moeilijker om er even in het voorbijgaan naar te graaien. Ofwel, je maakt een “gezondere” keuze makkelijker. Mits je natuurlijk die “gezondere” keuzes meer binnen handbereik brengt. That’s were meal preps come into play.

Ideaal vind ik het tegenwoordig, mijn bakjes voer die in de koelkast staan te shinen. Wanneer ik thuiskom na die uitputtende dag of avond weet ik dat mijn eten al klaarstaat. Eten wat ik me voorgenomen had te eten – waarover ik me nooit schuldig hoef te voelen, ik had het immers al zo gepland en het paste binnen mijn macro’s – en wat ik in principe alleen hoef op te warmen (of niet eens, als ik echt lui ben eet ik het gewoon koud). Ik hoef niet eerst na te denken wát ik ga eten, alles te snijden, de pannen op te warmen, alles te koken en bakken en voilà, ik ben weer een uur verder waarin ik allang die reep chocolade had kunnen vinden.

Eigenlijk heb ik dus een aantal stappen weggenomen die anders een struikelblok hadden kunnen vormen om me ertoe te zetten die fatsoenlijke maaltijd te koken. Vaak vertel ik mijn klanten dat het voordeel van vooraf plannen is dat je alvast kunt nagaan of je aan je caloriebudget en macroverdeling komt, dat je nog kunt schuiven als het nodig is en niet ’s avonds nog zo’n 1000 kcal vlug naar binnen moet werken (of bij je avondeten al merkt dat je alles voor die dag al op hebt), maar misschien is nog wel veel belangrijker dat je op de voorhand al bewustere keuzes hebt kunnen maken. Zodat je dat niet hoeft te doen op het moment dat je hoofd er eigenlijk allang niet meer naar staat.

Niet saai, maar

Meal preppen of jezelf ergens op vastleggen klinkt misschien wat saai en monotoon, niet echt lekker. Snap ik. Begrijp ik. Herken ik. Ook ik liep hier tegenaan. Het is en blijft natuurlijk een keuze – die alleen jij kunt maken – wat heeft voor jou prioriteit? Ik heb mijn meal prep op verschillende manieren aangepakt, vóór ik echt aan de slag ging met maaltijden voor verschillende dagen vastleggen. Zo heb ik een tijd gewoon verschillende groenten en vlees en dergelijke geprept en die per product in een bakje gedaan. Dan kon ik per dag beslissen wat ik op mijn bord gooide en was het nog behoorlijk gevarieerd. Ook kan je voor één dag preppen, bijvoorbeeld op de avond van tevoren of in de ochtend, als je daar de tijd voor hebt.

Kijk hierbij wat werkt voor jou en begin altijd klein. Je hoeft niet meteen je hele week en elke maaltijd van die week aan te pakken! Begin met een maaltijd die je altijd veel energie kost, die voor jou het meest tricky is, waarbij je de neiging hebt naar iets te grijpen waar je achteraf niet blij om bent. Ga steeds bij jezelf na wat werkt en blijf experimenteren. Als iets niet werkt, kun je altijd switchen en weer opnieuw proberen. Want tja, zo is het leven ook.

VOLG FREUD AND FRIES OP FACEBOOK OM OP DE HOOGTE TE BLIJVEN VAN DE LAATSTE BERICHTEN OF OP INSTAGRAM VOOR EEN KIJKJE IN MIJN LEVEN!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *