DIY: basis gezonde taartbodem

DIY- basis gezonde taartbodem | Freud and Fries

❝De bodem maakt de taart – sommige mensen

❝Zonder bodem geen taart – andere mensen

❝Beter een bodem in de hand dan een bodemloze put in de lucht – nog iemand

Vroeger was ik verzot op de taartbodem.

Ehh, zei ik vroeger? Zei ik was?

Eigenlijk is er geen moment dat ik niet gek ben op de taartbodem. De taartbodem is de essentie van een taart. Soms is het leuk (ehh?) of gezond (ehh, whatever?!) om een taart zonder bodem te maken, maar eigenlijk kan ik niet echt een goede reden bedenken. Over taartbodems gesproken, deze hoort knapperig te zijn. De bite van de taart, zeker wanneer de vulling zelf al zacht is. Het liefst een bodem waar je je tanden op breekt (bij wijze van spreken natuurlijk). Ik ben vooral gek op appeltaartbodems.

Als die bodem dan niet alleen lekker is maar ook nog eens eiwitrijk, dan scoor je tien punten. Laat ik nu net nooit voor lager dan een acht gaan.

Waar kun je het basisrecept voor deze taartbodem zoal voor gebruiken?

Een taartbodem zonder toegevoegde suikers, zonder boter en slechts drie eetlepels kokosolie. Eiwitrijk door de toevoeging van eiwitpoeder.

DIY- basis gezonde taartbodem | Freud and Fries

 

DIY- basis gezonde taartbodem | Freud and Fries

DIY: basis gezonde taartbodem
Print
Door:
Prep time:
Cook time:
Total time:
Serves: 1
Een goede basis voor een eiwitrijke en gezonde taartbodem. Vrij van toegevoegde suikers en boter en op smaak gebruikt met eiwitpoeder.
Wat heb je nodig
Wat moet je doen
  1. Meng de droge ingrediënten in een grote kom.
  2. Voeg de kokosolie toe en meng goed tot je kruimels hebt.
  3. Voeg de amandelmelk toe en mix. Als de melk eenmaal opgenomen is, kneed dan het geheel tot een bal. In het begin kan het wat plakkerig zijn maar na zo'n 3-5 minuten kneden zou het deeg goed handelbaar moeten zijn.
  4. Rol het deeg uit tot een cirkel ter grootte van de springvorm die je gaat gebruiken (ik gebruikte 24 cm) met nog wat extra voor de rand. Ik plaats vervolgens de springvorm over de bakmat met het deeg en draai het om. Het deeg zou in principe (grotendeels) heel moeten blijven. Snijd de rand met een mes en gebruik de resten om eventuele gaten op te vullen.
  5. Bak de taartbodem 25 minuten in een voorverwarmde oven op 160ºC. Laat vervolgens afkoelen voor verder gebruik.
Serving size: 1 Calorieën: 901 Vetten: 46 Koolhydraten: 86 Eiwitten: 41
Extra
Cal: 901; v/k/e: 46g, 86g, 41g.

Door de havermoutmeel te vervangen voor rice protein powder kun je nog extra eiwitten toevoegen aan het recept. Let op dat je dan wel extra melk zult moeten toevoegen omdat rice protein powder de vloeistof beter absorbeert.

WIST JE AL DAT FREUD AND FRIES OOK EEN FACEBOOKPAGINA HEEFT? JE KUNT ME OOK OP INSTAGRAM VOLGEN VOOR EEN KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Rate this recipe: