Breakfast ♡ Zelfgemaakte granola

Zelfgemaakte granola | Freud and Fries

Er staat een pot met granola op mijn aanrecht. Zodra de deksel eraf wordt gedraaid staan er twee katten naar me te kijken. Heb je iets lekkers misschien? Is het voor mij mij miaaaauw?

Nee, jongens, het is iets lekkers voor MIJ.

Ik weet niet waarom ik er nooit eerder aan heb gedacht dit te maken, het is makkelijk, snel en blijft lang goed. Ik gooi het bij de yoghurt of bij wat fruit en soms – sssst – grijp ik zomaar een handje in het voorbijgaan.

Zo’n vijf jaar geleden was ik helemaal gek op Cruesli. Niet alleen als ontbijt, maar vaak ook als lunch of als laatste snack voor het slapen gaan at ik wel een schaaltje yoghurt met Cruesli. Al zou je beter kunnen zeggen: Cruesli met yoghurt.

Alleen is Cruesli niet echt gezond. Al helemaal niet omdat mijn Cruesli-crush verre van met mate was. Dus maak ik mijn eigen granola.

Zelfgemaakte granola | Freud and Fries

 

Zelfgemaakte granola | Freud and Fries

Wat is het verschil nu eigenlijk tussen muesli, Cruesli en granola?

Muesli bestaat eigenlijk al het langste en is uitgevonden door een Zwitserse arts, Maximillian Bircher-Benner. Destijds zag muesli echter niet zo eruit als de muesli die wij nu kennen.  Het was eerder een papje met onder andere geraspte appel. In de jaren ’60 kwam het ook bij ons terecht en werd het de bekende mix van granen, gedroogd fruit, zaden en noten, allen rauw.

Vervolgens kwam Quaker met een variant daarop: Cruesli (dus eigenlijk een merknaam), waarbij suiker en boter/olie werd toegevoegd en de muesli werd gebakken. Er ontstonden dan brokken van aan elkaar geplakte muesli.

Granola is net als Cruesli en muesli een mix van granen, zaden, noten en gedroogd fruit, en soms ook kokosrasp en chocolade, maar blijft niet zo aan elkaar plakken na het bakken. Vaak wordt er honing toegevoegd om het wat zoeter te maken of, zoals in mijn geval, maple syrup.

Deze zelfgemaakte granola is een heerlijk, gezond en krokant alternatief voor Cruesli.

Zelfgemaakte granola | Freud and Fries

Zelfgemaakte granola
Print
Door:
Prep time:
Cook time:
Total time:
Serves: 28
Granola: eenvoudig en snel te maken en makkelijk te variëren.
Wat heb je nodig
Wat moet je doen
  1. Maal de amandelen en hazelnoten kort.
  2. Voeg alle ingrediënten samen op de maple syrup en kokosolie na. Hussel goed door elkaar.
  3. Voeg vervolgens de maple syrup en kokosolie toe en hussel nogmaals.
  4. Spreid de mix over een bakplaat en bak 25 minuten op 170º in de (hete lucht) oven tot goudbruin. Als je oven niet heel groot is moet je misschien tussendoor eens de granola wat wat schudden zodat ook het onderste gebruind wordt.
Serving size: 1 Calorieën: 50 Vetten: 3 Koolhydraten: 5 Eiwitten: 1
Extra
Cal: 1.398; v/k/e: 77g, 139g, 34g.

Eén portie bestaat uit 10 gram.

WIST JE AL DAT FREUD AND FRIES OOK EEN FACEBOOKPAGINA HEEFT? JE KUNT ME OOK OP INSTAGRAM VOLGEN VOOR EEN KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN!


Ook lekker als ontbijt…

Ontbijtje voor peanut butter lovers

Ontbijtje voor peanutlovers | Freud and Fries

Zoats

Zoats & zeggs | Freud and Fries

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Rate this recipe: